DIY | Oude stoel pimpen

Ongeveer twee jaar geleden zag ik een supertoffe stoel op marktplaats staan die ik graag zou willen pimpen. Hoe en wat wist ik nog niet precies, maar ik besloot de stoel te kopen. De stoel heeft twee jaar op mijn kamer gestaan zonder dat ik precies wist wat ik er mee wilde doen. Tot afgelopen winter. Ik besloot dat het tijd werd om eindelijk mijn stoel ‘af te maken’. Het heeft een tijdje geduurt, maar hij is af. Zo zag de stoel er uit toen ik hem kocht (de gekleurde zitting had ik er al uitgehaald):

Ben je benieuwd naar het eindresultaat? Klik dan verder!

Tadaaa! Ik heb er voor gekozen om de stoel wit te verven. Wat een klus is dat zeg!

Eerst heb ik de stoel heel nauwkeurig geschuurd zodat de verf goed zou blijven zitten. Door alle mooie figuren was dit al sowieso 14 dagen aan schuurwerk. Daarna moest ik de hele stoel in de grondverf zetten. Ook dit was een behoorlijke klus om alle gedraaide stukken goed mee te pakken. Dit heb ik vervolgens een paar dagen laten drogen zodat de basis goed was. Vervolgens heb ik de stoel 5(!) keer moeten verven om een mooi resultaat te bereiken.

De zitting heb ik laten bekleden door een bekende. De stof heb ik zelf gekocht bij een stofwinkel. Ik had het geluk dat dit (echte) leer een stuk was dat over was waardoor ik er maar €5,- voor hoefte te betalen! Normaal gesproken betaal je voor een stukje echt leer sowieso over de €50,-. Ik heb ervoor gekozen de stoel te laten bekleden door iemand die er verstand van heeft zodat de stof mooi strak om de zitting zou zitten/blijven.

Tips:

  • Neem de tijd om de stoel te schuren, dit is dé basis voor het verven van een stoel.
    Helaas wel het minst leuke klusje.
  • Koop verf op waterbasis. Dit is vooral belangrijk wanneer je de stoel op een donker plek wilt zetten. Bij verf op terpetine basis zal de stoel namelijk vergelen.
  • Wacht tot de stoel helemaal droog is voor je een nieuwe laag aanbrengt. Het liefst gewoon een paar dagen. Liever te lang dan te kort.
  • Je kunt het best met dunne laagjes verf werken, dit droogt namelijk het snelst.

Wat vind jij van het resultaat? Heb jij al eens een meubel gepimpt? Laat het weten in de reacties!

Liefs, Kelly

2 thoughts on “DIY | Oude stoel pimpen

Geef een reactie

