10 DINGEN DIE IK NIET WILDE HOREN TOEN IK PUBER WAS

Door alle back to school artikelen/video’s moet ik terug denken aan de tijd dat ik op de middelbare school zat.  Het leek me leuk om een artikel te maken over de dingen die ik niet wilde horen toen ik puber was. Ben je benieuwd? Lees dan verder!

Ik kan denk ik wel met recht zeggen dat ik een lastige puber was. Ik heb het mijn ouders echt niet makkelijk gemaakt toen ik tussen de 13 en 15 jaar oud was. Ik voelde me diep ongelukkig omdat ik erg in de knoop zat met mezelf. Een gevoel dat natuurlijk past bij je puberteit. Nu ik zelf met kinderen/tieners/jongeren werk vergelijk ik de puberteit wel eens met de ‘nee-fase’ van een peuter: Alles wat je ouders zeggen is niet goed en je wilt alles graag zelf doen want je bent al ‘groot’.

  1. Dat ik ’s nachts moest slapen.
    Mijn ouders waren er in mijn puberteit altijd heel erg op tegen dat ik mijn telefoon op mijn kamer had ’s nachts. Dit kwam vooral voort uit het feit dat ik foute vrienden had. Ze vonden dat ik dan hoorde te slapen omdat ik de volgende dag weer vroeg op moest. Ik was het hier niet mee eens en ik ging vaak stiekem naar de kamer van mijn ouders om mijn telefoon te pakken. Jammer genoeg kwam mijn vader er vaak halverwege de nacht achter en werd hij heel boos. Logisch.
  2. Dat mijn ‘vrienden’ fout waren.
    Het kwam dagelijks voor dat mijn ouders tegen me zeiden dat mijn vrienden niet goed waren. Ik was het hier weer niet mee eens, want ze waren toch aardig?! Achteraf hebben ze wel gelijk gehad overigens, zoals ouders bijna altijd hebben.
  3. Of ik mijn huiswerk al had gemaakt.
    Nee natuurlijk heb ik mijn huiswerk niet af, en daar heb ik voorlopig ook nog geen zin in. Er zijn zoveel leukere dingen in het leven dan je huiswerk maken.
  4. Dat eten kopen in de kantine/uit de automaat zonde van je geld is.
    Al konden mijn ouders daar niet veel tegen in brengen omdat ik mijn eigen geld verdiende. Nu ben ik het wel met ze eens, een broodje/koekje van huis meenemen is zoveel goedkoper (maar ook minder lekker).
  5. Dat je ouders het goed bedoelen, want ze houden van je.
    Dat is niet zo, het enige wat je ouders doen is grenzen stellen. Uiteraard denk ik hier nu anders over en weet ik dat ze heel erg bezorgd om me waren en zéker van me houden. Wat fijn om toch ooit je hersenen weer terug te vinden.
  6. Dat je ’s nachts niet alleen over straat kan.
    Ik fietste ’s nachts vaak alleen naar huis en zag niet in hoe gevaarlijk dit wel niet was. Tegen mijn ouders zei ik uiteraard dat iemand me naar huis had gebracht, maar in de werkelijkheid wilde niemand dat omdat ze dan om moesten fietsen (ja, vrienden…).
  7. Dat ik een puber was.
    Ook zoiets, mensen die tegen je zeggen dat je een puber bent of dat je in de puberteit zit. Ik was het daar uiteraard niet mee eens, ik was gewoon mezelf (yeah, right).
  8. Dat alles goed komt.
    Hoe positief ik nu in het leven sta, zo negatief stond ik in het leven toen ik 13-15 was. Steeds weer kreeg ik een klap waardoor ik nog dieper in de put raakte. Ik wist gewoon zeker dat het nooit meer goed kwam en mijn leven voor altijd was verpest. Hoe irritant was het als mensen dan zeiden dat alles goed kwam…
  9. Dat ik maar een uurtje op internet mocht.
    Toen in 13 jaar was, begon internet zich net een beetje verder te ontwikkelen. Er was toen uiteraard nog geen Wifi, je telefoon had geen internet en ik mocht iedere avond maximaal een uurtje op het internet. Er zat zelfs een slot op waardoor internet na dat uur echt uit viel. Wat een tijden!
  10. Dat internet gevaarlijk is.
    Ik denk dat hier niet zoveel over hoef te zeggen want dat is tegenwoordig nog steeds zo. Ik vind het internet iets heel moois en zou niet meer zonder kunnen maar als puber zie je de gevaren van het internet niet/nauwelijks in. Ik denk (hoop) dat het tegenwoordig allemaal wat verbeterd is, in mijn tijd (wat klink ik dan oud) werden er nog geen voorlichtingen op school over de gevaren van internet en ik ben heel erg blij dat dat tegenwoordig wel zo is.

Als ik terug denk aan mijn puberteit wordt ik oprecht een beetje verdrietig. Ik had het allemaal zo anders willen doen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit zo heb kunnen denken. Vroeger fietste ik alleen over straat om twee uur ’s nachts. Nu vind ik het al onverantwoord om alleen in de voortuin te lopen als het donker is (bij wijze van spreke). Waar ik vooral veel spijt van heb is dat ik altijd zo boos was. Ik was boos op alles en iedereen. Ik weet dat dit bij deze fase hoort, maar toch voel ik me er nog vaak schuldig over. Er waren ook momenten dat ik gewoon mijn vrolijke zelf was hoor. Zie onderstaande foto.

Hoe was (ben) jij als puber? Er zijn vast nog veel meer dingen die je als puber niet wilt (wilde) horen. Weet jij er nog een paar? Laat het vooral weten in de reacties! Ik ben heel erg benieuwd en ik word blij van nieuwe reacties!

  

2 thoughts on “10 DINGEN DIE IK NIET WILDE HOREN TOEN IK PUBER WAS

Geef een reactie

