TIPS TEGEN REISZIEKTE

Photo-voyage

Al zolang ik me kan herinneren, heb ik last gehad van reisziekte of kinetose. Vroeger kon ik niet langer dan een uur achter elkaar in de auto zitten zonder over mijn nek te gaan maar ik heb mezelf allerlei trucjes aangeleerd die erg goed helpen. Ik deel ze graag in dit artikel!

Kijk naar de horizon
Dit is volgens mij een tip die algemeen bekend is. Wanneer je naar de horizon blijft kijken, wordt je minder snel misselijk. Ik moet zeggen dat dit alleen bij mij werkt als ik in de auto zit. In de trein en op een boot word ik hier nog misselijker van omdat alles in de trein zo snel gaat en op de boot verdwijnt de horizon steeds als de boot schommelt.

Ga niet achterin zitten
Dan is het namelijk moeilijker om je op de horizon te focussen. En daarnaast kun je goed in de gaten houden welke kant de auto op gaat. Als je achterin zit zie je dit vaak niet omdat de hoofdsteun in de weg zit. Als je toch achterin zit, zorg er dan voor dat je langs de bestuurder heen kijkt door de voorruit. Dit scheelt ook veel.

Vermijdt teksten
Dit is een tip die ik zelf heb gekregen van iemand toen ik een jaar of tien was. Omdat het zó goed werkt bij mij, wil ik hem graag delen. Als je leest terwijl je aan het rijden/varen bent, wordt je vaak erg misselijk. Vermijdt teksten dus, niet alleen boeken maar ook op verkeersborden of teksten op auto’s. Het is heel lastig, want als je eenmaal kunt lezen doe je dit automatisch, maar het werkt echt!

Neem een (goede) reistablet
Dit lijkt me logisch, die dingen zijn ontwikkeld om gebruikt te worden. Ben je nu echt super misselijk in de auto of een ander vervoersmiddel: zorg er dan voor dat je goede reistabletjes meeneemt. Dit scheelt vaak de helft.

Leg je telefoon weg
Wanneer je je focust op je telefoon of een ander beeldscherm, word je vaak een stuk misselijker dan wanneer je gewoon naar buiten kijkt. Geen idee waar het mee te maken heeft, maar zodra ik in de auto als bijrijder de navigatie wil checken, word ik kotsmisselijk.

Ga met je hoofd tussen je benen zitten en focus je op één punt/voorwerp
En dan de laatste tip die bij mij heel erg goed werkte toen ik op de boot zat naar Klein Curacao. 85% van alle mensen van de boot was super misselijk en 25% van de mensen heeft daadwerkelijk overgegeven. Normaal gesproken zou ik bij de 25% zitten, maar toen ik dit voor het eerste probeerde heb ik me in kunnen houden!

Als je op een boot zit die gigantisch heen en weer schommelt, is het vrijwel onmogelijk om je te focussen op de horizon. De horizon verdwijnt namelijk elke keer achter de zijkant van de boot, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben met mijn hoofd tussen mijn benen gaan zitten en ben 1,5 uur lang gaan staren naar één punt op de vloer en ben ik aan andere dingen gaan denken. Ik merkte dat ik hier rustig van werd en dat mijn misselijkheid naar de achtergrond verdween. Op het moment dat ik me bedacht dat de misselijkheid weg was, kwam het weer terug. Zou het misschien iets met je hersenen te maken hebben? Ik denk het wel, maar het is de moeite waard om het uit te proberen! Neem trouwens voor de zekerheid wel een reistabletje in, dat scheelt de helft!

Wat doe jij als je misselijk bent?! Laat het weten in de reacties!

liefs kelly

Geef een reactie

