MIJN EERSTE STAGE DAG / BONAIRE BLOG #4

Na een weekend lang gerelaxt te hebben moest ik toch echt aan het werk. Nouja, echt werken kan ik het niet noemen, want ik de eerste dag is vaak vooral een kijkdag. Als je me goed kent, weet je dat ik een stresskip van hier naar Tokyo ben en dat ik dus een slechte nacht heb gehad. Waar ik het meest tegen opzag, en nog steeds zie, is de wandeling naar het kinderdagverblijf toe.

Dat het maar 10 minuten lopen is, neemt niet weg dat ik het eng vind om alleen over straat te gaan op Bonaire. Het resort heeft twee poorten. Ik zit het dichtstbij poort 2, en deze ligt ook dichterbij het kinderdagverblijf. Laat het nou net zo zijn dat deze poort maar open is van 08:30 tot 16:30 en ik al om 07:30 op het kinderdagverblijf moet zijn. Dat betekent omlopen en minimaal 5 minuten extra lopen. Het slimste wat ik kan doen (volgens mezelf dan) is helemaal niets mee te nemen naar het kinderdagverblijf en al mijn kostbaarheden in de kluis te laten in het appartement. Als ze mijn tas dan willen hebben, dan zit er alleen een boterham in en daar mogen ze van mij gelukkig mee worden. Er is overigens niks gebeurd.

Eenmaal aangekomen op het kinderdagverblijf was ik blij dat ik vrijdag al was geweest. Ik wist nu namelijk waar ik moest zijn en met wie ik zou komen te werken. Het is een namelijk een Nederlands meisje van ongeveer mijn leeftijd die sinds augustus dit jaar op Bonaire is komen wonen om hier te werken. Knap hoor, ik zou het niet kunnen.

Ik sta 2,5 week op een peutergroep met 17 kindjes. Veel van deze kindjes zijn erg pittig, dus dat wordt een leuke uitdaging. Gelukkig hoef ik geen opdrachten met de kinderen te doen voor mijn opleiding in deze 2,5 week, dat scheelt een hoop. De enige opdracht die ik moet uitvoeren is een beeldcoach opdracht: ik film de leidster en evalueer deze beelden met haar (wat ook weer gefilmd wordt), heel simpel gezegd. Vanuit mijn minor heb ik natuurlijk een heel stappenplan gekregen waar ik op moet letten en hoe ik het moet aanpakken, maar het blijft spannend om dit te doen. Gelukkig staat de leidster er voor open en hebben we afgesproken om dit volgende week te gaan doen zodat ik deze week kan wennen.

Ik moet zeggen dat de kinderen echt heel erg spontaan naar me toekwamen en dat de wat stillere kinderen na een uurtje ook op me af durfden te stappen. Het scheelt voor mij heel erg dat ze zoveel verschillende gezichten gewend zijn op het kinderdagverblijf omdat er regelmatig nieuwe leidsters komen en oude leidsters weggaan. Het zijn echt schattig, maar kunnen zoals ik al zei erg pittig zijn. Dit heb ik vandaag al gemerkt haha.

Om 12 uur gaan een aantal kinderen naar huis en gaat de rest van de kinderen slapen. In dit tijd ben ik even naar de baby groep gelopen omdat ik de eigenaar het contract moest overhandigen. Ik kreeg van haar een baby in mijn handen en was helemaal in mijn sas: wat is dit leuk! Ik heb direct gevraagd of ik een dag op de baby groep mag staan. En dit mag!

Om kwart voor 1 was ik alweer vrij en heb ik de rest van de middag aan het zwembad gelegen. Ik geniet er erg van dat ik al een aantal leuke mensen heb leren kennen hier. In totaal zijn het drie stellen. Toen ik ze tegenkwam aan het zwembad vroegen ze direct hoe mijn eerste dag was! Echt leuk om je verhaal kwijt te kunnen als je alleen bent. Het meeste contact heb ik nog steeds met mijn buren (ik noem ze even buren 1), die helaas donderdag weg gaan. De buurvrouw (1) zei tegen me dat ze aan me gedacht had vandaag: ze was erg benieuwd hoe het gegaan was! Vandaag heeft de buurman mijn airco gemaakt, hij blijkt een eigen installatiebedrijf te hebben! Ideaal.

Ik heb ook ruim een uur met een andere buurvrouw (2) gepraat, zij is hier met haar dochter van 16 met het syndroom van down en haar zoon van 13. Ze verblijven hier drie weken en gaan helaas ook donderdag naar huis. Het is een hele spontane vrouw die me al veel leuke tips heeft gegeven die ik straks samen kan doen met mam. Het is trouwens sowieso leuk om bij de andere mensen af te tasten welke excursies de moeite waard zijn en welke zonde van je geld.

Er is hier trouwens ook een Nederlands meisje die hier op het park woont van een jaar of 10. Buurvrouw (2) vertelde me dat haar moeder een alcoholverslaving lijkt te hebben en haar vader alleen maar aan het werk is. Dit verklaart waarom dit meisje zich aan iedereen vastklampt en in het water aan je gaat lopen hangen terwijl ze je niet eens kent. Buurvrouw (1) en ik hebben er vandaag hard om moeten lachen, want ze zwemt achter iedereen aan en blijft maar praten. Het verhaal erachter is echt zielig, want ze lijkt totaal geen hechting te hebben. Dit past goed bij het werk dat ik later wil gaan doen.

Af en toe rennen er een aantal geiten over het resort. Vandaag besloten ze een slokje te drinken uit het zwembad.

IMG_4965

Tot zover vandaag. Tot morgen!

liefs kelly

8 thoughts on “MIJN EERSTE STAGE DAG / BONAIRE BLOG #4

Geef een reactie

