VIJF TIPS OM (AF) TE STUDEREN!

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik officieel geslaagd ben voor de studie ecologische pedagogiek. Dat betekent dat er ergens iets goed is gegaan. Vandaag deel ik mijn vijf tips om (af) te studeren. Benieuwd?

Om binnen een bepaalde termijn opdrachten, tentamens of projecten in te leveren heb je veel motivatie nodig. Als je een cursus/college (lees: vak) volgt die je niet zo leuk of interessant vind, zal het moeilijker zijn om motivatie te vinden om bezig te gaan met het verslag etcetera. Ik moet zeggen dat er tijdens mijn studie voor veel colleges waren die ik gewoon niet zo boeiend vond. Toch zijn er een aantal dingen die ik altijd toe heb gepast om gemotiveerd te blijven en zo binnen vier jaar af te studeren.

Goede planning
Zorg voor een goede planning. Het klinkt misschien heel suf maar bij mij heeft het altijd gewerkt. Vaak verwacht een docent bij een eindscriptie sowieso dat je een planning toevoegt in de bijlage, dus beter maak je er eentje waar je zelf echt iets aan hebt. Ik weet nog dat ik tijdens mijn vorige studie geen zin had om een planning te maken omdat ik het nut er niet van in zag, maar nu weet ik dat het echt kan helpen. Dan nog een kleine tip: Plan niet alles te dicht op elkaar, zorg ook voor een beetje rust in je planning zodat je bij tegenslagen (ziekte etc) uit kunt wijken naar andere dagen en niet meteen in stress zit.

Een buddy
Dit is eigenlijk iets wat ik pas dit afgelopen jaar heb bewust heb opgepakt. Het was namelijk verplicht tijdens mijn minor om een buddy te zoeken. Een buddy is een klasgenootje met wie je ervaringen en verslagen kunt delen zodat je elkaar feedback kunt geven en elkaar verder kunt helpen. Dit heb ik ook gedaan tijdens mijn afstuderen, en ik merk echt dat het me heeft geholpen om verder te gaan met mijn scriptie. Ik studeerde namelijk alleen af, waardoor het soms best last om consequent bezig te blijven. Door mijn buddy’s lukte het me extra goed om gemotiveerd aan de slag te blijven gaan.

Prioriteiten stellen
Wat is belangrijker? Daar moet je tijdens een opdracht, verslag en vooral tijdens afstuderen steeds aan denken. Wanneer er een deadline aankomt kun je gewoon even niet meer alles doen. Je moet prioriteiten stellen. Even de dingen laten die minder belangrijk zijn voor dat moment.

Ontspanning
Behalve dat je prioriteiten moet stellen, moet je ook zeker zorgen voor voldoende ontspanning. Ik moet zeggen dat ik daar zelf echt slecht in ben, vooral omdat ik school zo leuk vind. Ja sorry, het is zo. Natuurlijk vind ik niet alle opdrachten leuk, maar ik doe een studie die ik leuk vind en vooral mijn afstudeeropdracht vond ik erg leuk. Toch ben ik ook iemand die heel (lees: héél) snel gestresst raakt. Ik had daar in mijn planning al rekening mee gehouden. De weekenden zouden voor mij ontspanning zijn. In het weekend deed ik alleen maar dingen die ik leuk vond die niets met school te maken hadden. Naar de kringloop, wandelen, rommelmarkten afgaan, slapen, zonnen en YouTuben. Dit gaf me weer veel energie om na het weekend weer volop aan de slag te gaan.

Meelezer die er geen verstand van heeft
Tot slot een kleine tip die ik als heel handig heb ervaren. Zoek iemand die totaal niet weet waar je mee bezig bent en vraag of hij/zij je verslag, project of scriptie eens door wil lezen. Vaak rollen er dan geniale dingen uit die je kunt aanpassen. Vooral op gebied van spelleing en grammatica. Wel iemand zoeken die daar goed is in dus.

Ik hoop dat je iets hebt aan de tips die ik heb gegeven. Wat is jouw ultieme tip om goed te studeren? Deel ze vooral, want in september begin ik aan mijn vervolg studie! Laten we elkaar inspireren en motiveren :-)

2 thoughts on “VIJF TIPS OM (AF) TE STUDEREN!

Geef een reactie

