Ver(koop) je kleding! | United Wardrobe


Ik hou van kopen, tot grote ergenis van vooral mijn vriend en mijn moeder. Ik koop mijn kleding bij de relatief goedkope kledingwinkels in binnen- en buitenland. Heel af en toe score ik een leuk item bij de kringloop of op de rommelmarkt. Nu is er een app die sinds kort mijn aandacht heeft getrokken. Ben je benieuwd wat en heb je de titel nog niet gelezen? Lees dan vooral verder!

Er is namelijk een applicitatie (hierna app) die het mogelijk maakt om op een verantwoorde en veilige manier je kleding te (ver)kopen. Jaren geleden verkocht ik mijn kleding nog via Marktplaats, maar door de honderden Facebook groepen verkoop ik daar bijna niets meer. Sindsdien sta ik altijd op rommelmarkten om mijn kleding te verkopen. 

De kleding die ik verkoop is nog als nieuw, oude meuk gaat direct de kliko in. Toch is er de laatste tijd ook op rommelmarkten weinig vraag naar, en ben je haast verplicht om je kleding onder de vijf euro te verkopen. Niet echt leuk als je er zelf veel meer voor hebt betaald en het nog als nieuw is.

De app die ik heb ontdekt, heet United Wardrobe. Nu denk je hierbij waarschijnlijk aan een buitenlandse app vanwege de naam, maar het is een Nederlandse app. Het doel van deze app, in mijn woorden, dat tweedehands kleding een goed tweede leven krijgt. Er is immers al genoeg zooi op deze wereld, en op deze manier maak je twee partijen blij. 

Er zijn ook Belgen en Fransen die gebruik maken van deze app, maar die zijn in de minderheid en er staat dan ook altijd aangegeven bij dat account dat je daar extra verzendkosten moet betalen. Als je zelf iets verkoopt, krijg je die verzenden via United Wardrobe uitbetaald, zo loop je dus geen verlies.

Even wat praktische informatie:

Verkoop

De app is vooral bedoeld voor kleding en de daarbij behorende artikelen. Je vind er bijvoorbeeld ook beauty artikelen, boeken en sieraden. Erg gevarieerd dus, voor ieder iets wils. Voor zowel mannen als vrouwen.

Het is de bedoeling dat als je wat te koop zet je hier goede foto’s van maakt. Het liefst met een aanfoto erbij (een foto waarop je het kledingstuk draagt), dit verkoopt sneller. Zo weet de koper namelijk hoe iets ongeveer zal staan. 

10% procent van het verkoopbedrag gaat naar United Wardrobe. Als je bijvoorbeeld iets te koop zet voor €15,- gaat er €1,50 naar United Wardrobe. Daarnaast betaal je zelf de verzendkosten. Bij een brievenbus pakketje is dat momenteel maximaal €3,95 (afhankelijk van gewicht) en voor een pakketje is dat €6,95. Je kunt er ook voor kiezen om online via de app (of de website van PostNL) al een sticker aan te maken. Dan betaal je €3,50 en €6,50. Dit zijn de prijzen van PostNL. Je kan ook voor een ander postorder bedrijf kiezen zoals Kiala, DPD, DHL etc. Ik zelf heb de beste ervaringen met PostNL, maar dat is persoonlijk. Uiteindelijk hou je bij een product dat je verkoopt dus €10,- (bij brievenbuspakket) of €6,50 (pakket) over. Mocht je duurdere items verkopen, wordt dit uiteraard alleen maar meer.

Als je iets verkocht hebt, kun je via berichten contact opnemen met de koper. Bijvoorbeeld met informatie wanneer je het pakketje gaat versturen. Je kunt via de app de track en trace code toevoegen. De koper moet vervolgens aangeven dat hij/zij het pakketje heeft ontvangen en wil houden. Pas dan krijg jij je geld uitbetaald. Een heel veilig systeem dus!

Kopen

Als je iets (ver)koopt op United Wardrobe, is de koop bindend. Dit betekent dat je het artikel in principe niet retour kunt sturen. Dit kan alleen wanneer een item niet lijkt op de foto, de beschrijving niet klopt of je een ander artikel hebt ontvangen. In dat geval neem je eerst contact op met de verkoper en vervolgens met United Wardrobe. 

Dit heb ik toevallig één keer meegemaakt. De verkoper gaf aan dat het een nieuw shirtje was en het shirtje van de Zara kwam. Toen ik het ontving, kwam er een rooklucht uit het zakje, zat er gele vlekken op de voorkant en gele vlekken onder de oksels. Ook stond er in het etiket dat het shirt van Pull & Bear kwam. Dit kan dus gebeuren, maar United Wardrobe heeft dit goed voor me opgelost. Je moet namelijk eerst een retourverzoek indienen bij de verkoper, mijn verkoper heeft dat afgekeurd omdat ze het shirt wel nieuw vond en ik het volgens haar wel kon wassen. United Wardrobe kijk er dan naar om te bemiddelen en binnen 24 uur was mijn retourverzoek door hen goedgekeurd. Top bedrijf!

Houdt rekening mee dat een artikel dat te groot/te klein is of die je toch niet zo mooi vindt staan niet geretourneerd kan worden. Aan te raden is om het artikel dan weer door te verkopen.

Als je zelf een product koopt via United Wardrobe, moet je rekening houden met het feit dat je €1,99 transactiekosten betaald. De verzendkosten zijn binnen Nederland wel gratis voor je. Zoals ik al zei, staat er op het profiel van iemand uit België/Frankrijk aangegeven dat hij/zij niet uit Nederland komt waardoor je wel verzendkosten betaald.

Als je meerdere dingen tegelijk besteld, betaal je maar eenmalig €1,99. 

Er zijn een paar dagen per maand dat United Wardrobe een actie heeft dat je geen transactiekosten hoeft te betalen. Dat scheelt je dus €2,-. Op die dagen wordt er extra veel verkocht/gekocht.

Je kunt ook een bundelbod doen. Als je meerdere kledingsstukken van een verkoper leuk vindt, kun je een bod doen. De verkoper kan akkoord gaan of een tegenbod doen. Dit bespaart jou geld, en de verkoper verzendkosten omdat hij alles in een pakket kan versturen.

Als je iets hebt gekocht, kun je een review geven aan de verkoper. Dit helpt de verkoper indirect om eventuele andere producten sneller te verkopen.

Nadelen

Zoals je merkt ben ik super enthousiast over deze manier van kopen/verkopen. Toch zijn er wat puntjes waar ik me aan stoor. 

Als je iets verkoopt, zijn er veel mensen die een bieding doen via de reacties, maar vervolgens vaak niet meer reageren. 

Daarnaast staan er veel advertenties zonder kleding, met teksten als: ‘koop bij mij, dat maakt je blij’, ‘bundelen bespaart geld’… Als je het mij vraagt behoorlijk irritant. Vooral omdat deze foto’s vaak worden bekeken en dus op de voorpagina belanden. Ik zie persoonlijk liever alleen maar kleding op de voorpagina zodat ik niet de hele app hoef te doorzoeken. Volgens het team van United Wardrobe wordt hier aan gewerkt. Je kunt de foto ondertussen wel via de reacties rapporteren. 

Het contact met het team van United Wardrobe is erg fijn. Ze reageren erg snel en komen met goede oplossingen. Zo duurde het erg lang voordat een product opgestuurd werd naar mij. Zij nemen dan ook contact op met de verkoper om er druk achter te zetten. Mocht de verkoper dan nog niets laten horen, krijg je de mogelijkheid om je bestelling te annuleren. Je krijgt dan je geld terug.

Kende jij United Wardrobe al? Heb je er wel eens iets gekocht of verkocht? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s